Tuesday, June 10, 2008

Halal?

Ayah dulu selalu ingatkan nak beli barang kena ada halal.

So, Hani memang kenal sangat logo halal tu.

Dari tau cakap dan pandai menyertai aktiviti membeli belah dia akan belek satu2 barang tu samaada ada halal atau tidak.

Malahan dia cukup kecoh kalau logo halal tu lain dari logo halal JAKIM.

Kalau makanan penting lah khidmat nasihat dan pemeriksaan anak gadis ni samaada halal yang diiktiraf.

Tapi kalau semua barang dia 'tapis' dulu sebelum beli..naik lemas pulak kiter...

dah tu dia sound kuat2 pulak...satu kedai boleh dengar..ammie..ni takleh beli tau, takde halal ni.

Macamlah saya ni obses sangat pasal halal ni..memanglah kena obses tapi macam berlebih2 pulak...

Dulu, air mineral kecoh dia kat kedai tak bagi beli sebab takde halal, kenalah carik yg ada logo halal.

Sekarang ni, bedak pun dia nak beli yang ada halal...

Strepsils saya beli sakit tekak hari tu sebiji jer saya makan, dia tak benarkan saya makan, takde halal kata dia...pastu ugut lagi tu kalau saya makan, "ammie makanlah takde halal tu, nanti ammie berdosa, ammie masuk api neraka!"

Makanan kanak2 pun kalau takde halal, macamana ghairahnya dia nak beli masa mula nampak tu, tapi bila tengok takde halal atau halal main letak suka2 jer asalkan ada huruf "ha", "lam" dan "lam" terus dia letak balik...

Kira kalau nak masuk mana2 kedai makan tu [cnth: secret recepi, pizza hut, McD] kalau ada halal tu seronoknya dia...diap pergi kat logo tu raba2 lagi...pastu cakap "mie..tengoklah ada halal..."

Tulah dia anak ammie ni, syukur jugak, makin hari makin dia jadik penasihat ammie..dah besar dah rupanya...
Bye~bye~jumpa lagi...

2 comments:

Kaklong Syikin said...

salam,

sori ya, pernah ke blog lagi satu tp restricted, saya pulak tak klik ke sini sbb ingat restricted gak, rupanya2 utk public :).

samalah ngan anak2 saya, mmg diajar kenal loga halal jakim tu..la ni kami duk ajar depa kenal ngan logo halal antarabangsa :)

ita.itu said...

wah bagus anak ko ye.. nak yg halal gak...bagus betul